”Barn, vold og traumer
– møter med unge i utsatte livssituasjoner”.

Redaktører: Carolina Øverlien, Mona-Iren Hauge og Jon-Håkon Schultz.
Utgitt: 2016.

Fagtekstene i denne boken har fokus på barn og ungdom som har erfaring med vold og traumer og på hvordan de blir møtt av profesjonelle hjelpere. Men tekstene er også svært aktuelle for oss som arbeider med voksne. Eksempelvis peker forfatterne på utfordringer voksne har etter å ha levd i en barndom preget av vold og traumer, på foreldrerollen og på utfordringer vi møter som fagpersoner. 

Mitt første møte med boken var kapittel 13, ”Enslige unge flyktningers psykososiale utfordringer: behovet for en flyktningkompetent skole”, av forsker/dr.polit. Lutine de Wal Pastoor. Det var særlig Pastoors begrep ”en flyktningkompetent skole” som først fanget interessen min; hva er en flyktningkompetent skole, og hvilken betydning kan en flyktningkompetent skole ha for trivsel og læring? Ikke bare peker Pastoor på den rehabiliterende og integrerende funksjonen en flyktningkompetent skole kan ha. Kapittelet omhandler også psykososiale utfordringer i bosettingsfasen og hvordan dette kan komme til uttrykk i skolehverdagen. Pastoor drøfter videre hvordan skolen kan hjelpe disse elevene til å mestre utfordringene, noe som kan fremme både psykososial og faglig fungering.

I likhet med de andre kapitlene i boka, inneholder også dette kapittelet eksempler fra praksisfeltet. I kapittel 13 møter leseren for eksempel lærer ”Karin” og hennes frykt for å ”pirke bort i traumer”, men også hva hun valgte å gjøre når elevene ikke møtte opp på skolen. Dette er refleksjoner, tips og råd som samtlige skoler og lærere kan ha stor nytte av.

Se også bokomtale på https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/barn-vold-og-traumer-uf.html

Anbefales!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *